På Smällen!

– 4-BARNSMAMMA OCH FRU!

  • Gravid
    • Första graviditeten
    • Andra graviditeten
    • Tredje graviditeten
    • Fjärde graviditeten
    • Femte graviditeten
    • Magen
    • Missfallet
  • Förlossning
    • Förlossningen 1:a barnet
    • Förlossningen 2:a barnet
    • Förlossningen 3:e barnet
    • Förlossningen 4:e barnet
    • Tiden efter förlossningen
    • BB-tiden
    • Förlossningsskada
    • Neonatal
  • Bygga hus
  • Bröllop
    • Planering
    • Bröllop på Mallorca
    • Bröllopslokal
    • Bröllopsklänning
  • FAQ
  • Resor
    • Grekland
    • Frieri på Mallis
    • Spanien
    • Cypern
    • Danmark
    • Italien
    • Brasilien
    • Portugal
    • Gran Canaria
    • Bali
  • Recept
  • Tips
    • Att göra i Göteborg
    • Tips & Tricks
    • Föräldrapenning
  • Vlogg
  • Gravid
    • Första graviditeten
    • Andra graviditeten
    • Tredje graviditeten
    • Fjärde graviditeten
    • Femte graviditeten
    • Magen
    • Missfallet
  • Förlossning
    • Förlossningen 1:a barnet
    • Förlossningen 2:a barnet
    • Förlossningen 3:e barnet
    • Förlossningen 4:e barnet
    • Tiden efter förlossningen
    • BB-tiden
    • Förlossningsskada
    • Neonatal
  • Bygga hus
  • Bröllop
    • Planering
    • Bröllop på Mallorca
    • Bröllopslokal
    • Bröllopsklänning
  • FAQ
  • Resor
    • Grekland
    • Frieri på Mallis
    • Spanien
    • Cypern
    • Danmark
    • Italien
    • Brasilien
    • Portugal
    • Gran Canaria
    • Bali
  • Recept
  • Tips
    • Att göra i Göteborg
    • Tips & Tricks
    • Föräldrapenning
  • Vlogg

Hej! Emma heter jag! Jag, min man och barnen, Lucas (mars 2013), Isadora (april 2016), William (2020) och Oliver (2022) bor i ett charmigt radhus i Göteborg, men inte så länge till! Vi håller nämligen på att bygga hus i Fjärås så i april blir vi Hallandsbor! Jag började blogga 2012 när jag ville bli gravid med Lucas och nu har min blogg växt till en av Sveriges största mammabloggar med världens bästa läsare. Här på bloggen får ni läsa om livet som 4-barnsmamma, vårt bröllop på Mallorca, graviditet, planeringen av vårt bröllop 2024 och mycket mer! Ni får följa med på en ärlig resa genom vår liv med allt vad det innebär! Missa inte heller att följa oss på YouTube under namnet "Familjen Tiger"! Välkomna!

Samarbetsförfrågningar: info@pasmallen.nu

  • Instagram
  • YouTube
  • Facebook
  • Recept på fyllda spetspaprikor

    12 januari, 2017 | 13:14 / 3 Comments

    Jag fick en fråga om recept på paprikorna som vi brukar äta, så här kommer receptet 🙂 Det är fredagsmys-gott så nu kan ni handla det som behövs till morgondagens fredagsmys 😉

    INGREDIENSER 4 PORTIONER

    500 g nötfärs
    1 msk olivolja
    1 st gul lök, finhackad
    1 st vitlöksklyfta
    1 tsk salt
    1 msk chilipulver
    1 msk mald spiskummin
    1 burk eller tetra svarta bönor, ca 400 g
    4 st avlånga, stora paprikor
    4 dl riven ost

     

    GÖR SÅ HÄR
    Sätt ugnen på 250 grader. Bryn köttfärsen i olja i en gryta. Tillsätt löken och vitlöken och låt den fräsa med tills den är mjuk. Tillsätt salt och kryddorna och låt allt fräsa ytterligare några minuter. Spola av bönorna med kallt vatten i ett durkslag och tillsätt dem i färsen tillsammans med 1 dl vatten. Låt koka några minuter. Dela paprikorna på längden och ta bort mellanväggar och frön. Lägg dem i en långpanna med bakplåtspapper. Fyll paprikorna med färsen. Strö över osten och gratinera i nedre delen av ugnen ca 10 minuter. Servera gärna med bröd och smör 🙂 Njut!

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Recept på sockerfri banankaka utan gluten och mjölk

    23 april, 2021 | 16:35

    Misslyckades med Chiapudding

    8 februari, 2015 | 11:59

    Recept på köttfärsbiffar á la Fitnessfighten

    22 mars, 2018 | 23:20
  • Recept på egen Play Doh som håller läääänge

    14 november, 2016 | 22:30 / 7 Comments

    Efter dagis idag gjorde jag och Lucas egen play-doh 🙂 Tre olika färger blev det, rosa, orange och gul. Lucas har redan grön play-doh som vi gjorde i mitten på mars. Tänk att den har hållt så länge utan att torka! Det är ju ändå 8 månader nu. Vår play doh är ju till och med bättre än play dohs egna!

     

      
    Recept på Play-doh

    Ingredienser
    5 dl vetemjöl
    2 dl salt
    2 msk alun (annonslänk)
    5 dl kokande vatten
    1,5 msk matolja
    Karamellfärg

    Gör så här: Blanda alla torra ingredienser i en stor skål och lägg i olja i vattnet och koka upp. Blanda till en fin deg och droppa ner karamellfärg till degen har fått önskad färg. Om degen klibbar fast i fingrarna, tillsätt mera mjöl. Det blir en ganska stor deg så om ni har fler karamellfärger hemma så är ett tips att passa på att göra några olika 🙂

    Alun gör degen smidigare och mer som Play Doh en trolldeg och finns att köpa för 29 kr HÄR (finns även att köpa på apotektet)! Det här receptet hittade jag inne hos en bloggkollega HÄR.

     

      
    Jag och Lucas försökte oss på några riktiga konstverk som vi provade att bränna i ugnen, men det funkade inte alls. Efter 1 timme var degen fortfarande mjuk så nu provar vi och se om den stelnar över natten 🙂 Vore kul med lite eget julpynt att hänga i granen ju 🙂

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Fitnessfightensallad med bulgur, kräftstjärtar och avokado!

    17 mars, 2018 | 20:12

    Recept på Jairs Brigadeiro och Beijinho

    30 mars, 2015 | 10:08

    Recept på jordgubbscheesecaketårta till midsommar

    23 juni, 2017 | 20:32
  • Saftig glutenfri morotskaka

    18 oktober, 2016 | 10:25 / No Comments

    Det var många som var intresserade av receptet på den glutenfria morotskakan som min kompis Josephine hade bakat så här kommer receptet på den 🙂

      
    Ingredienser:

    4 stycken ägg

    2.25 deciliter rapsolja (eller annan naturell olja)

    morötter ca 6 dl rivna

    4.5 deciliter glutenfri mjölmix

    4.5 deciliter strösocker

    1 tesked bakpulver

    1 tesked bikarbonat

    1 tesked salt

    1 tesked kanel

    Gör så här:

    Vispa äggen. Blanda med oljan och morötterna.

    Rör ihop de torra ingredienserna och arbeta ner dem i morotssmeten. Häll alltsammans i en form, 24-26 cm i diameter, med löstagbar kant. Grädda i 175 graders ugnsvärme 60-70 minuter. Låt svalna.

    Blanda ingredienserna till glasyren och bred över den upp-och-nedvända kakan.

    Receptet kommer härifrån

    Glasyr:

    Cream cheese frosting

    60 g mjukt smör

    5 dl florsocker

    1 tsk vaniljsocker

    1 msk färskpressad citron, saften

    100 g Philadelphiaost

    Några droppar valfri karamellfärg

    Gör så här:

    Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

    Vispa i Philadelphiaosten.

    Färga din cream cheese frosting i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

    Bred eller spritsa frosting på cupcakes eller muffins och garnera med strössel eller blommor.

    Receptet på glasyren kommer härifrån

    Stort tack till Josephine som delade med sig av receptet 🙂

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Recept på grillad aubergine-sallad

    29 maj, 2017 | 15:40

    Sommardrinken Strawberry Daquiri!

    12 maj, 2018 | 20:52

    Fitnessfightensallad med bulgur, kräftstjärtar och avokado!

    17 mars, 2018 | 20:12
  • Smoothie-bowl med grönt!

    3 oktober, 2016 | 12:25 / 1 Comment

    – Sponsrat –

    Nu är min hälsomånad slut, men jag tänker fortsätta vara hälsosam. Jag har under den här månaden upptäckt väldigt många nya recept med nyttiga måltider, mellanmål och frukostar som har varit så goda att jag har längtat efter att äta dom igen, framförallt smoothies 🙂 Så imorse testade jag att göra en smoothie-bowl med Bio-Life Multi-Greens som jag har fått från Bringwell. Det blev både nyttigt, gott och så enkelt!

    1 banan
    1/2 mango
    1 dl mandelmjölk
    1 nypa vaniljpulver
    1 skopa multigreens

    Mixa och toppa med lite frukt, bär och frön som du har hemma och njuuuut!
    img_6604

    Bio-Life Multi-Greens är ett greens-pulver som boostar din kropp med vitaminer och mineraler gjort på naturliga ingredienser av olika grässorter och alger. Pulvret är ett komplement för att du ska få i dig den dagliga dosen om 500 gram grönt om dagen som Livsmedelsverket rekommenderar. 500 gram grönt är ganska mycket, det är ett halvt kilo, äter ni det? I vanliga fall är jag dålig på det, men nu under min hälsomånad så har jag ätit väldigt mycket frukt och grönt, 150 gram per måltid och alltid frukt till mellanmål och frukost. Jag vet inte om det är därför, men min hy som var lite sämre i början på september har blivit mycket mycket bättre igen. Jag känner mig också gladare och full av ny energi 🙂 Jag tycker om Multi-Greens-pulvret så jag kommer fortsätta med det in mina smoothies eller göra en shot om dagen, men jag tar det lite lugnt nu under amningen eftersom man inte ska äta så mycket algprodukter då. Ett tips är också att Multi-Greens-pulvret innehåller B-vitaminer som stärker håret och naglarna och får dom att växa snabbare, för mig är det stor skillnad när jag äter B-vitamin och inte 🙂

    Bio-Lifes har även massor av andra produkter så som superfood, aminosyror, vitaminer och mineraler som går att köp på Apotea HÄR! Jag har även fått en rabattkod att dela med er läsare som ger hela 20% på ert köp av Bio-Life hos Apotea. Ange rabattkoden BIO2016 så dras 20% av från ert köp!

    /I samarbete med Bio-Life

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Recept nice cream – godaste glassen utan något onyttigt alls

    31 maj, 2021 | 16:39

    Recept från Linas barnkasse

    19 april, 2017 | 09:13

    Superenkelt recept på egen guacamole

    7 november, 2019 | 19:46
  • Mellanmål på språng – Fitnessfighten

    30 september, 2016 | 11:28 / 1 Comment

    Jag fick frågan om hur jag gör med mellanmål i Fitnessfighten när jag är ute på vift. Så jag tänkte berätta hur jag gör 🙂 Jag brukar ta med mig en burk med kvarg och så lägger jag i frusna hallon. Då håller den sig kall länge och när det är dags att äta så har hallonen tinat 🙂 Smarrigt, enkelt och gott!

     Om ni vill haka på min träningsmånad så har jag en grym rabattkod på 25%! Ange kod PASMALLEN25 så dras 25% av när ni köper ett program på World of Shape ?

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Hur får man igång ämnesomsättningen?

    15 januari, 2015 | 23:39

    God mat i Fitnessfighten

    15 september, 2016 | 13:23

    F*n vad jag (läs: Fitnessfighten) är bra!

    9 oktober, 2013 | 21:12
  • Kvällsgott i Fitnessfighten

    29 september, 2016 | 23:54 / 2 Comments

    I Fitnessfighten är allt fredags- och lördagsgott borttaget och under dom 30 dagarna som man kör kostprogrammet så ska man alltså låta bli alla sötsaker. MEN kostprogrammet innehåller en del guldkorn till recept så även om man inte får käka godis så får man något riktigt gott till helgen 🙂 Här kommer ett recept på sista kvällsmålet som passar perfekt till en fredag eller lördag:

    RECEPT

    100 g  Lätt kvarg/kesella
    2 st  Äggvita
    1 tsk  lakritspulver
    20 g  Hallon, färska eller frysta

    GÖR SÅ HÄR
    1. Vispa äggvitorna till ett riktigt hårt skum
    2. Tillsätt kvarg och lakritspulver och vispa ihop
    3. Värm hallonen i micro eller gryta. Rör om till en sås.
    4. Toppa fluffet med hallonröran och servera

    Tyvärr blev det alldeles för salt med det lakritspulvret som jag hade köpt så om jag gör om det så får jag ta lite mindre. Jair gillar inte lakrikts och inte ”sura” hallon så han fick vaniljpulver och blåbär i sin istället. Imorgon ska jag testa att göra chokladmousse med kakaonibs 🙂 Sista fredagen på denna omgången av Fitnessfighten 🙂

     Om ni vill haka på min träningsmånad så har jag en grym rabattkod på 25%! Ange kod PASMALLEN25 så dras 25% av när ni köper ett program på World of Shape ?

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Oh no!

    6 februari, 2015 | 19:56

    Dag 11 – Hur går det egentligen?

    12 oktober, 2017 | 01:55

    Dag 25 av 30 med Butt Blaster

    25 mars, 2018 | 13:47
  • Godaste mellanmålet i Fitnessfighten

    26 september, 2016 | 12:33 / 2 Comments

    Det här är till alla er som inte gillar keso eller kvarg, men som är sugen på att testa programmet ändå. I så fall ska ni testa den här smoothien! Den är helt ljuvlig! Jair gillar inte heller kvarg och keso, men den här smoothien älskar han! Prova! Ta den som kvällsgott framför TVn ikväll, ni lär inte ångra er 🙂 Här kommer receptet:

    150 g lättkvarg
    80 g jordgubbar, frusna
    70 g banan
    10 g jordnötssmör, osaltat

    Namnamnam!!

    Om ni vill haka på min träningsmånad så har jag en grym rabattkod på 30%! Ange kod PASMALLEN25 så dras 25% av när ni köper ett program på World of Shape ?

    /samarbete med World of Shape

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Bara 1 kg plus

    23 juli, 2014 | 15:25

    Dag 11 – Hur går det egentligen?

    12 oktober, 2017 | 01:55

    Hur lär man sig träna på gym?

    20 februari, 2018 | 17:58
  • Lasagne à la Fitnessfighten

    20 september, 2016 | 15:15 / 7 Comments

    – I samarbete med World of Shape –

    Det godaste receptet från Fitnessfighten som vi har testat hittills är helt klart lasagnen. Nu har vi lagat den 4 gånger och som jag har skrivit förut så gillar till och med Lucas den 🙂 Så här kommer receptet:

    INGREDIENSER

    800 g – Nötfärs fetthalt max 10 %
    500 g – Krossade tomater
    Valfri kryddning. t ex chili, svartpeppar, oregano, basilika
    450 g – Zucchini
    300 g – Paprika
    90 g – Rödlök
    600 g – Keso mini
    100 g – Pasta

    GÖR SÅ HÄR
    1. Bryn nötfärsen, tillsätt därefter krossade tomater och kryddor. Låt puttra i ca 10 min
    2. Skär upp grönsakerna i skivor
    3. Sätt ugnen på 200 grader
    4. Förkoka pastan några minuter
    5. Bred ut ett tunt lager färssås i en ugnsform, därefter ett lager zucchini, pasta, lök, och paprika. Bred över hälften av keson. Upprepa allt lager för lager och avsluta med ett lager keso
    6. Tillaga i ugnen i ca 25-30 minuter

    Om ni vill haka på min träningsmånad så har jag en grym rabattkod på 25%! Ange kod PASMALLEN25 så dras 25% av när ni köper ett program på World of Shape ?

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Jobbmaraton slut för idag

    4 februari, 2015 | 20:12

    Hur får man igång ämnesomsättningen?

    15 januari, 2015 | 23:39

    Redan resultat!

    5 oktober, 2013 | 20:44
23456

Hej! Emma heter jag! Jag, min man och barnen, Lucas (mars 2013), Isadora (april 2016), William (2020) och Oliver (2022) är nyinflyttade i en nybyggd villa i Fjärås! Jag började blogga 2012 när jag ville bli gravid med mitt första barn och nu har min blogg växt till en av Sveriges största mammabloggar med världens bästa läsare. Här på bloggen får ni läsa om livet som 4-barnsmamma, vårt husbygge, bröllop på Mallorca, graviditet, planeringen av vårt andra bröllop 2027 och mycket mer! Ni får följa med på en ärlig resa genom våra liv med allt vad det innebär! Missa inte heller att följa oss på instagram @emmatiger.se och YouTube under namnet "Familjen Tiger"! Välkomna!

Samarbetsförfrågningar: info@pasmallen.nu

  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  1. Blöjfri på tre dagar – komplett guide till 3-dagarsmetoden - falunytt.se om Mina bästa pottränings tips – potträning på 3 dagar!28 maj, 2026 | 05:02

    […] Pasmallen (föräldrablogg) rekommenderar att barnet är helt naket undertill under de tre dagarna – inga kalsonger eller trosor. […]

  2. Levi T Löfgren om Stolt och glad över statistiken idag :-)29 april, 2026 | 10:21

    Ditt inlägg är gammalt men fortfarande relevant. Tummen upp..... Skål.

  3. Semper gröt 4 månader: Guide till introduktion och tips - Sakrummet om Varför finns det barnmatsburkar från 4 månader?18 april, 2026 | 22:06

    […] pasmallen.nu, foodpharmacy.se, livsmedelsverket.se, livsmedelsverket.se, semper.se, […]

  4. Johan om Städning under all kritik, ner blodad toalett…24 oktober, 2025 | 16:09

    Hej Emma, jag lider verkligen med dig, vilken hemsk upplevelse :(, här kan du hitta flera städfirmor som erbjuder hemstädning…

  5. Ewa Zander Pripp om Undersökning av min mammamage på City-kliniken27 september, 2025 | 14:22

    Hej Johanna, Jag ser att det är länge sedan du skrev detta men ska om en månad göra samma operation…

Emma Tiger - 2026 ©