Läs inte om du är känslig

Imorse var jag uppe tidigt igen för att träna, redan 6.30 började passet på gymmet och jag ska inte sticka under stolen med att jag är galet stolt över att jag orkar träna så tidigt på morgonen. Jag har gjort det nån enstaka gång förut, men nu har jag gjort det 4 veckor i rad! Hur många gånger krävs det för att det ska räknas som en vana?

Jag är väldigt glad över att jag redan är igång med träningen och har fått in bra rutiner även om jag absolut inte tycker att man ska eller bör träna så tidigt efter förlossningen som jag gjorde. Anledningen att jag gick till gymmet så snabbt var för att jag varit så fysiskt begränsad under den här graviditeten. Jag kände mig som en ung människa fast i en gammal gammal tants kropp. Jag hade energi att göra saker, men min kropp klarade ingenting. Min rygg höll på att dö så fort jag försökte göra något. Jag fick jätteont när jag promenerade och jag kunde sitta heller, det enda som funkade var gravidvattengympan – tack och lov för den!

Sluta läs om du är känslig vad det gäller utseende och vikt!
Det här är ju min blogg, mitt andrum och en plats där jag ventilerar mina tankar så utan att någon ropar vikthets så skulle jag vilja skriva av mig lite. Jag känner ingen stress med att komma tillbaka i kroppen än. Mitt mål är vårt bröllop i augusti nästa år så jag har en bra stund på mig och det kommer jag behöva. Jag är tyvärr en av alla dom som inte tappar ett endaste gram av att amma och det beror på att min kropps ämnesomsättning går ner under amningsperioden. Det är frustrerande och det gör att jag lätt tappar lusten och det är just därför jag vill skriva detta. Om inte annat för att påminna mig själv nästa gång jag är postpartum-gravid. Det har varit precis samma sak efter alla mina graviditeter. Jag går upp cirka 16 kg, tappar 10 kg och sen börjar jag gå upp i vikt igen OAVSETT om jag tränar eller har en hälsosam kosthållning. Just nu har jag 7 kg graviditet kvar och ytterligare 7 kg kvar efter det. Det enda som har hänt dom sista 7 veckorna är att jag har gått upp ett kilo igen trots att jag tränat och ätit bra. Det gäller att hålla uppe modet ändå och även om jag knappt vågar tro det så vet jag att resultaten kommer förr eller senare!

Relaterade Inlägg

10 Kommentarer

  1. S

    Skickar lite pepp till dig angående det där med 1 kg upp – eftersom du varit väldigt stilla(precis som jag också varit pga foglossning!) så har du säkert tappat en hel del muskler. Nu när du tränar kommer musklerna tillbaks som tur är och håll dig därför till måttband som mätsticka nu istället för vågen ❤️ Och fortsätt lyssna på kroppen så både kropp och knopp fortsätter må bra!

    Jag påverkas lite annorlunda av amningen och har tidigare rasat i ett läskigt tempo som gjort att mjölken nästintill tagit slut vid 4 månader(och som mest -8 kg under startvikt som också är min normalvikt). Därför har jag medvetet undvikit fettförbrännande aktiviteter som långpromenader och istället satsat på korta styrkepass. Något som jag ser och känner resultat av då jag ligger på startvikt såhär 4 månader efter och jobbar på rumpans återkomst. Men det är mycket muskelmassa som tappats så jag hoppas att jag kan få stanna på denna vikten men fortsätta omvandla fett till muskler.

    Svara
    • Emma

      Tack snälla! Ja, jag har också varit inne på den tanken att det är muskler som väger och det är därför jag gått upp. Min erfarenhet är också att det brukar ta 8 veckor innan det händer något när jag börjar träna så jag förväntar mig egentligen inget annat nu heller, även om jag såklart önskade att amningen gjorde sitt. Måttband är egentligen en bättre idé 🙂 Jag märker faktiskt på mina träningskläder att det har hänt lite ändå.

      Lyckos dig även om det såklart är jobbigt att tappa vikt så snabbt också. Jag förstår att du behöver anpassa dig efter det på ett helt annat sätt än mig som behöver gå extra lång promenader. Det låter som du har hittat en bra träningsform 🙂

      Svara
      • S

        Känns ändå som att du har en sund inställning när du förtydligar lite, vill mest skicka pepp och positiv energi ?

        Ja det är på ett sätt lyxigt men också lite skrämmande när man ser hur allt bara rasar av en som det gjort efter mina två första. Då tänkte jag inte på att undvika fettförbrännande aktiviteter. Åt som en häst men hade verkligen noll energi, en stor nackdel med att tappa så snabbt. Denna gången känner jag mig mycket lyckligare och lugnare i kroppen när det gått långsammare. Kanske har att göra med obalans i sköldkörteln har jag funderat på eftersom det gick så snabbt.

  2. Johanna

    Jag tänker att när du skriver “7kg graviditet och 7kg därinnan” så tänker jag att du ska vara snäll mot dig själv. Fokusera på några kilon i taget ? det kan väl vara så att man har en kropp före graviditet och efter graviditeten. I slutändan kanske inte de sista kilona är så viktiga ?

    Svara
    • Emma

      Jo såklart kan det vara så, men min målvikt är inget dåligt mål utan ett hälsosamt både vad det gäller BMI och med muskler osv. När jag går upp i vikt så gör jag det ganska jämt fördelat över hela kroppen så mina extra kilon kanske inte syns då mycket ? men ja, jag är snäll mot mig själv och är faktiskt väldigt stolt över att jag har kommit igång och njuter av att träna. Resultaten kommer ju förr eller senare om man bara håller igång en hälsosam livsstil och just nu är det mer fokus på det än vågen ? och nej, dom allra sista kilona är inte så viktiga, det har du rätt i ?

      Svara
  3. Lisa

    Jag har ingen våg hemma, det är verkligen fantastiskt skönt att inte ha möjlighet att väga sig varje vecka och jag vet att jag skulle må dåligt av det, eftersom jag sen jag var typ tio år har känt av samhällets vikthets. Att träna och röra på sig mår ju dom flesta bra av, och jag vill känna att rörelseglädje och att känna sig pigg och frisk är viktigare än några kilo upp eller ner! Just nu är jag gravid i vecka 26 med nr 3, och har ofta ont om tid och energi att röra på mig på fritiden – känner precis som du att åh vad jag ser fram att kunna röra på mig normalt sen igen! ???

    Svara
  4. Anonym

    Du är inte rädd av dig i dessa Corona tider.
    Sedan vore det intressant att höra hur ni bara har råd med all denna lyx.
    Dyra bilar lyxhotell nätter mm. Du har ju inget jobb.

    Svara
    • S

      Haha vilken underbart verklighetsfrånvänd kommentar ? någon som helt missat grejen med att sociala medier faktiskt är ett jobb som kan generera stora inkomster ?

      Svara
    • A

      Samarbeten, sparande, föräldrapenning, jobba med social medier kan vara en inkomst som är större än ett ” vanligt jobb”. Min vän som har ca 50 k följare har ca 30 -50 kinkomst efter skatt. Så det går att leva på det.

      Svara
    • Izabell

      O du är helt efterbliven som tror Emma sitter bara på arslet och ammar? Hon driver en blogg och massa saker. Haha seriöst skaffa dig ett liv. Jag är inte perfekt och gav mig på Emma kring hennes relation men jag visade på fel sätt för jag var mera rädd om Emma. Annars en super fin kvinna och gör allt gör för sin familj. En super kvinna helt enkelt. Ha aldrig sett henne så lycklig som nu.

      Så tips till dig antingen ta och be om ursäkt eller dra ifrån denna plattform.

      Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här