Gravid och ont i svanskotan när jag sitter

Aj aj aj! Jag har så himlans ont i svanskotan när jag sitter på kontorsstolen på jobbet. Det började lite vagt för några veckor sedan, men sen dess har det bara blivit värre och värre. Nu känns det som att jag sitter på ett spjut. Det är hemskt :’-( När jag var gravid med Lucas var det samma sak fast mycket senare i graviditeten och då fick jag sitta på en pilatesboll och jobba. Jag har bett chefen om hjälp, hon ska beställa en pilatesboll till mig. Hon fixade också en annan stol till mig idag, en stå-sitta-stol. Det blev mycket bättre i svanskotan, men jag fick ont i blygdbenet istället. Så jobbigt! Och jag kan inte stå heller för jag har jätteont i svanken…

När jag var gravid med Isadora fick jag foglossning i ljumskarna också, den var hemsk! Det började ganska tidigt när jag gick fort eller sprang och blev bara värre och värre. På slutet kändes det knappt som att benen gick att lyfta och jag hade verkligen ont på alla punkterna på bilden.

Det känns lite oroväckande att jag bara är gravid i vecka 16 men redan har så här ont. Hur ska detta gå? Någon som har något knep mot ont i svanskotan som kan funka när man är gravid? Eller som har förslag på stol eller hjälpmedel som kan funka?

Relaterade Inlägg

9 Kommentarer

  1. CarroS

    Jag lider med dig för vet exakt hur ont det gör…

    För min del i graviditet 2 hade jag sjuuukt ont i svanskotan och nedre delen av ryggen. Jobbar som lärare och jag står upp större delen av dagen vilket var tufft. Sedan arbetar jag på en stor skola vilket innebär att jag måste gå i trappor mellan klassrum flera gånger per dag.

    Det som hjälpte mig var dels att smärtan ”släppte” lite efter v.20 samt att faktiskt gå i trappor för då fördelades vikten på något konstigt sett som gjorde att smärtan släppte..

    Sedan är ju pilatesboll allting sjuuukt skönt att sitta på..

    Hoppas det släpper snart och att du får njuta av ”bulan” 😍

    Svara
  2. S

    En liten tröst är att det inte behöver eskalera så mycket bara för att det började tidigt. Jag fick foglossningskänningar i v 9 och i v 15-18 började den bli rejält jobbig. Däremot skulle jag inte säga att det blivit så mycket värre nu när jag är i v 25 vilket jag oroade mig för. Foglossning är hormonellt och de skiftar ju lite över tiden, förhoppningsvis stannar besvären av för dig med 🌟

    Svara
  3. Jessica

    Hej Emma. Ett tips som kanske skulle kunna funka är att ta en flyt-ring att sitta på den gör att trycket på svanskotan minskar. Mvh sissi

    Svara
  4. Karolina

    foglossningsbälte , Akupunktur och tens hjälpte delvis för mig. Gick hos Fungera för att få akupunktur och dom är verkligen toppen. Undvik att gå så mycket som möjligt då det ofta förvärrar. Jag jobbade mycket hemifrån för resan till och från jobbet gjorde att det va tungt att orka en arbetsdag.

    Svara
  5. Susann

    Om man brytit svanskotan finns det speciella ringar att sitta på, som en lite mindre flytring typ, gör så att trycket i svanskotan släpper. Kan ju vara värt att prova.
    Hoppas inte att förlossningarna blir värre, jag fick också ont tidigt, typ v 15, men det blev inte värre utan höll sig typ lika ont fram till dottern kom i v 36. Lycka till med allt ❤

    Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här