Hur får man igång ämnesomsättningen?

Ni som har hängt med här ett tag vet att jag inte gick ner så lätt i vikt efter min graviditet. Kilona satt fast som klister och cirka 7 veckor efter Lucas hade fötts så började jag gå upp igen!! Hjälp!! Nu i efterhand tror jag att min ämnesomsättning va nere på noll och eftersom jag ammade så höll kroppen desperat i varje kilo. Jag tränade 5 dagar i veckan och inget hände, eller jo, men skitlångsamt gick jag ner 1,7 kg per månad. Så i oktober 2013 gick jag med i Fitnessfighten som är ett hemmaträningprogram + kostupplägg som man ska följa i 30 dagar. Herregud vilka wow-resultat jag fick!!! Och efter fitnessfigthen så fortsatte jag att gå ner i vikt så tillslut nådde jag min målvikt UTAN att träna!! Jag tror att ämnesomsättningen kom igång igen under fitnessfighten. Ni anar inte hur tacksam jag är! Nu är året 2015 och det har gått 1 år och 3,5 månad och jag har hållt vikten utan att jag har tränat eller ätit speciellt nyttigt! Jag är inte så glad över att jag inte har tränat, men jag är fantastiskt glad över det faktum att jag har lyckats hålla vikten.
Jag hittade en lapp med mina gamla mått och jämförde med dagens mått! Notera att jämförelsen är jan 2015 vs. oktober 2013 (Lucas var 6,5 månad gammal). Detta är alltså INTE mått från när jag var gravid eller när han var nyfödd. J*vlar vilken skillnad!! Inte konstigt att pyjamasbyxorna är så stora! Dom satt som ett smäck förut 😛

IMG_2176-0.JPG

IMG_2518.JPG

Jag skulle vilja köra fitnessfighten igen, fast nästa gång skulle jag vilja göra det för att bli starkare och inte för att gå ner i vikt. Jag vägde 69,4 kg när jag körde igång fitnessfighten, när månaden var slut vägde jag 65,9 vilket är en viktminskning på 3,5 kg på bara en enda månad!! Och bäst av allt så gick jag inte ner igen! Idag väger jag ca 62 kg och är skitnöjd 🙂 Länk till mitt resultatet med bild, mått och vikt dagen efter fitnessfighten var slut hittar ni HÄR!

Att byta kost kräver mycket planering och extra viktigt är det med fitnessfighten eftersom man ska äta oftare (var tredje timme) och mindre mängder. Jag löste min planering genom att alltid ha en matlåda redo med mig när jag var ute på saker. Jag gjorde ju allt som vanligt och var ute med Lucas varenda dag på olika aktiviterer. Men en gång föll min planering och låg på blodsocker så blev jag så arg att jag spottade med flit en fontän av kesella på en dum tant med pälsjacka . Ni som har hängt med mig ett tag, kommer ni ihåg det? Jag skrev ett inlägg om det HÄR! Minns ni det inlägget? Ni tyckte det var jättekul 🙂

Relaterade Inlägg

3 Kommentarer

  1. Lisa

    Åh detta låter som precis något jag behöver, har upplevt exakt detsamma efter mina båda graviditeter. Den minsta är nu 9 månader & vad jag än gör så står vågen stilla.
    Ville bara fråga om du kan hinta lite om hur menyerna ser ut då jag är lite kräsen haha!! Surt att gå med om jag ändå inte kommer äta maten;)
    Kram Lisa

    Svara
    • Emma - På Smällen igen!

      Hej Lisa!

      Absolut kan jag hinta lite om menyerna 🙂 Jag är själv ganska kräsen och tycker dessutom att det är tråkigt att laga mat så jag brukar försöka hitta en rätt som är god och sen lagar jag den hela tiden för att slippa hitta på nya saker 😛 Min sambo lagar all mat annars, men han har inte velat haka på Fitnessfighten med mig, fast han verkar ha ändrat sig och blivit lite sugen att köra efter att bebis har kommit i april 🙂

      Hemligheten med Fitnessfighten-kosten är att man väger sin mat och dom olika kategorierna. Till exempel är pasta, ris, potatis en kategori, grönsaker är en annan kategori och kött,fisk m.m. har en kategori. Det påminner lite om tallriksmodellen tycker jag. När du tar för dig av maten så väger du varje kategori så att det stämmer med antalet gram som du ska äta. Det som man inte får äta är ost och sås förutom sås gjord på kvarg/kesella. Så egentligen kan du äta som ”vanligt” om du inte gör grytor där allt är blandat. Jag brukade äta till exempel rotfrukter i ugnen, köttfärsbiff/lax med en klick kvargsås och grönsaker. Alla dom sakerna tillagar man ju separerat så då är det enkelt att väga och ta till sig av det som man får äta och sen kan resten av familjen äta hur mycket dom vill. Min sambo gillar att grilla och det gick ju också bra att göra 🙂 Jag tycker mycket om bulgur så det åt jag ofta också 🙂

      Det är mycket kesella/kvarg eller keso som mellanmål. Det finns alternativ där också, men det är mycket mycket enklare om du gillar kesella. Jag tycker kesella med äpple och kanel är supergott! Det är väldigt gott att göra kesoplättar också.

      En annan sak som förenklar är om du gör matlådor även om du är hemma. För att Fitnessfighten-kosten ska fungera så gäller det att du äter inom tidsintervallen, jag har för mig att man ska äta med 2-3 timmars mellanrum (om jag inte minns fel). Det gör att du håller igång din matsmältningsprocess och det kickar ju igång ämnesomsättningen. Jag märkte stoooor skillnad när jag körde fitnessfighten och jag tycker faktiskt att det var kosten som gjorde mest. Jag tränade väldigt mycket på gymmet redan innan jag gick med i Fitnessfighten, men vågen stod ju helt stilla ändå 🙁 Men efter Fitnessfighten så fortsatte jag tappa vikt även fast jag började äta vanligt igen så jag tror verkligen att min kropp behövde en rejäl kick i baken för att börja tappa vikt.

      Lycka till!!!

      Kram!!

      Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Annonsera här