Händelserik dag på VTI
Det har varit en otroligt intressant och händelserik dag på VTI och jag är väldigt tacksam över att jag fick följa med Axkid på detta. Jag har lärt mig så himla mycket och jag har massor att berätta för er! Jag har även skaffat fram svar på frågorna ni skickade så här kommer svaren 🙂
Jag har sett krockfilmer där man kan se skillnaden mellan framåtvänt och bakåtvänt åkande. Men det vore intressant med siffror på tex hur stor skillnaden blir i kraften på dockans nacke. Och gärna då med den största testdockan som ryms bakåtvänt.
Svar: Detta var även jag väldigt nyfiken på! Jag kommer återkomma med en bild på detta så snart bilderna som togs under dagen är godkända 🙂
Jag undrar om testdockan som används för 36-kilosgodkännande är för stor för att få plats i Axkids stolar. Annars, vad blir resultaten för krocktest med den dockan, och då tänker jag i första hand jämför med framåtvänt åkande, vad gäller påfrestning på nacken osv. För jag antar att gränserna ser olika ut för framåtvänt och bakåtvänt?
Svar: Ja, tyvärr är den för stor. 36-kilos dockan är 135 cm lång och Minikid går upp till ungefär 125 cm.
Det vore också intressant med krocktester när testdockan har vinterkläder på sig (både framåtvänt och bakåtvänt) eftersom det ibland diskuteras hur stor betydelse det egentligen har när man åker bakåtvänt.
Svar: Jag kommer skriva ett inlägg om det men för att svara kort så tar VTI höjd för att testdockorna har vinterkläder på sig när dom testar. Jag kommer visa detta med bilder.
Ett krocktest med en felaktigt/för löst fastsatt bilbarnstol hade också varit riktigt intressant att se.
Svar: Det var en intressant idé! Jag vet inte om krocktestinstitutet har gjort det redan, men testerna som görs på institutet är väldigt dyra. VTI berättade att ibland när dom testar prototypstolar för olika bilbarnstolstillverkare så går både testdockor och sensorer sönder.
Jag önskar att man skulle utveckla en bakåtvänd stol som smidigt kan tas med på resa. Dvs helst kunna vikas ihop och tas med som handbagage på flyg… Eller åtminstone vara relativt lätt och kunna packas i en tillhörande väska som man tryggt kan checka in stolen i. Och gärna kunna sättas på ett barnvagnschassi, så att stolen kan dubbeljobba som vagn på resan/flygplatsen. Självklart måste den vara lätt att montera också, i alla typer av bilar…
Svar: Jag har framför detta! Jag önskar själv en sådan bilbarnstol 🙂
Jag fundera på den framåtvända stolen, hur viktigt är det att det är en stol med sidoskydd osv? Eller är det viktigaste att bältet hamnar tillräckligt långt ner från magen? Fungerar det med bilkudde (iaf kortare sträckor) om barnet är ca 130 cm/drygt 30kg/7år?
Svar: När du skriver framåtvända bilbarnstolar antar jag att du menar bältesstol. Du får fråga igen om jag har fattat din fråga fel. Ja, det viktigaste är att bältet sitter tillräckligt långt ner från magen. Det ska sitta precis under höftbenet men det är också viktigt att bälteskudden har en bältesledare så att det hamnar rätt över axeln. Fördelen med en bältesstol är att barnet alltid sitter rätt i stolen även när det somnar eftersom det har sidokuddarna på nackstödet. När barnet sitter på en kudde är risken att det börjar luta sig mot fönstret istället och då kommer bältet inte rätt över axeln.
Hur lång (även vikt) kan man vara i de framåtvända stolarna?
Svar: Axkids bältesstol är testad och godkänd upp till 36 kg och det går att använda den tills barnet är ca 150 cm lång (så länge bältet sitter bra på barnet).
Skadas materialet lika lätt i de framåtvända också så man inte bör köpa begagnat då man inte alltid ser en krockskada på utsidan på en stol?
Svar: Axkid rekommenderar aldrig att köpa begagnat, även när det gäller bältesstolarna, just för att man aldrig kan veta om dom varit med om en krock. Dessutom hanteras ofta bältesstolarna tuffare eftersom man tar in och ut dom ur bilen mer än vad man gör med en vanlig bilbarnstol, detta gör att bältesstolarna slits mer.
One Comment
Kristina
Tack för svaren! Hoppas de gör slag i saken och utvecklar en ”rese-bilbarnstol”!