Okategoriserade

Hur går ett bloggsamarbete till?

Just nu sitter jag på mitt lilla kontor och bloggar och tänkte att det kanske skulle vara intressant för er att höra om hur samarbeten går till här på bloggen. Jag vet att det är många andra bloggare som läser min blogg som gärna vill veta mer om just detta så därför tänkte jag skriva om hur bloggsamarbeten går till och hur man tjänar pengar på sin blogg 🙂

Hur får man samarbeten till sin blogg?

Ett sätt att få samarbeten till sin blogg är såklart att själv kontakta företag och PR-byråer och berätta att man finns och att man gärna samarbetar. När man kontaktar ett företag så är det alltid bäst att först läsa på lite. Kolla upp vad företaget säljer så att man bäst kan motivera varför dom ska samarbeta med just dig. Var tydlig med vad du erbjuder och vad du vill ha i gengäld.

När man driver en stor blogg så behöver man oftast inte göra något för att få samarbeten. Jag blir kontaktad av flera företag i veckan och då kanske 1-2 förfrågningar leder till ett samarbete som känns bra och som jag tycker passar på min blogg.

Var kräsen

Ett misstag som är lätt att göra i början av bloggkarriären är att tacka ja till allt. Bloggen blir som en reklampelare med reklam och tävlingar i var och vartannat inlägg. Jag har själv varit där och trodde att mina läsare uppskattade alla tävlingar som jag ordnade med, men det blev för mycket. Det är lätt att bli hemmablind och då gäller det att lyssna på sina läsare så att man får en lagom balans med reklam. Den balansen kan se olika ut beroende på vilken målgrupp man har på sin blogg. Välj därför dina samarbeten med omsorg och skriv inte om något som du inte kan stå för och var ärlig!

Och vad ni än gör, samarbeta aldrig med företag som uppmanar er att inte annonsmärka ert inlägg eller casino/gambling-företag. Att länka till ett casino/gambling-företag är som att gräva er egen grav på google, er blogg kommer nämligen tryckas ner till botten av sökresultaten och syns man inte på google så finns man inte.

Hur tjänar man pengar på sin blogg?

När kontakten med företaget är inled så startar förhandlingarna om priset för arbetet. Det finns lite olika sätt att samarbeta på, t.ex. så kanske kunden vill ha en tävling eller att bloggaren tar egna bilder på en produkt i sin naturliga miljö. En del kunder vill att annonseringen sker på både blogg och instagram samtidigt, medan andra bara är intresserad av bloggen. Jag har olika priser beroende på vilken kanal (blogg, instagram, youtube) och beroende på hur mycket arbete som krävs från mig.

Därför ska du värdesätta ditt eget arbete

Varje gång du tackar ja till något så tackar du samtidigt nej till något annat, därför ska du värdesätta ditt eget arbete. Det kanske du inte har tänkt på, men under tiden som du arbetar med den dåliga affären där du i princip blir utnyttjad så är det något annat du inte hinner med.  Du kanske tänker att du ändå inte hade något bättre för dig så att du lika gärna kunde ta det uppdraget som en kul grej trots att dealen var dålig – i så fall bör du tänka om nu! Använd tiden till att söka värdiga samarbeten där du får skäligt betalt och jobba med att marknadsföra dig! Acceptera inte att få en nappflaska eller en månadsbox i betalning (gäller ej pressutskick), din tid och ditt arbete är värt mer än en hundring! Och inga sponsrade produkter kommer betala dina räkningar! Om du går med på det så kommer du sätta käpparna i hjulet för dig själv eftersom det blir ännu svårare att ta betalt i fortsättningen, även av andra företag. Dessutom blir det svårare för alla dina bloggkollegor att ta rimligt betalt om du jobbar gratis och det är just därför bloggare har allt att vinna på att hjälpa varandra! Branschstandard för alla bloggare är att ta minst 2000 kr exkl. moms oavsett om produkten ingår i samarbetet eller ej. Produkten räknas inte som en del av betalningen om den krävs för att bloggaren ska kunna utföra arbetet som den får betalt för.

Vad ingår i ett vanligt bloggsamarbete?

Det finns inget tydligt svar på vad som ingår i ett vanligt samarbete vad jag vet, så därför skriver jag vad jag tycker ska ingå i ett samarbete. Jag tycker att standard borde vara:

– Ett blogginlägg på minst 300 ord
– Länkar enligt kundens önskemål
– Bilder enligt avtal med kunden, lämpligen 2-3 stycken om bloggaren tar egna bilder
– Svar på alla läsarnas kommentarer

Det ligger otroligt mycket arbete bakom varje samarbete. Kommunikationen och förhandlingen kan ta ett par dagar och sen börjar planeringsarbetet. Var, när och hur ska produkten fotas? Kan man göra det hemma? Utomhus? Behöver det vara vackert väder? Behöver man köpa in något för fotostyling, tex blommor? Behöver produkten preppas t.ex. ett recept kanske behöver tillagas?

När sedan texten till blogginlägget ska skrivas så tar det mycket längre tid än ett vanligt blogginlägg. Det är många saker man bör tänka på när man skriver ett sponsrat blogginlägg, det skrivs inte bara ihop på en kvart precis. För mig brukar det ta 1-2 timmar. Fotografering och bildredigering brukar också ta ungefär 1-2 timmar.

När inlägget är publicerat så behöver man bevaka blogginlägget för att finnas till hands och svara på läsarnas kommentarer.

Bränn inga broar

Mitt råd är att alltid lägga ner tid och vara ambitiös i sina samarbeten. Jag har bara nöjda kunder och dom flesta är återkommande 🙂 Om man gör dåliga jobb och kanske skiter i hur bilderna ser ut eller struntar i att svara på kommentarer så kan det ligga till last vid nästa tillfälle eller om något annat företag gör research för att hitta en lämplig bloggare att jobba med.

Men hur ska man fakturera?

Den här frågan ställer nästan alla bloggare som inte har startat eget företag ännu. Många tror att man inte får fakturera utan företag, men så är det inte och det finns numera en tjänst som gör det hela till piece of cake! Du skriver bara in beloppet du ska fakturera, kundens uppgifter och så skickar dom ut fakturan. Sedan får du pengarna utbetald som lön och då är pengarna skattade och klara. Några exempel på företag med den här typen av faktureringstjänster är Cool Company, Frilans Finans och Firmify. Dom tar något på 5% av det beloppet du fakturerar, men det kostar inget att ha ett konto hos dom när du inte har något att fakturera. Jag använde mig av Cool Company och Frilans Finans hela förra hösten, båda fungerade lika bra men jag glömde mitt lösenord hos Frilans Finans så därför blev det Cool Company 🙂

Om du driver eget företag så är det piece of cake att fakturera i sitt bokföringsprogram. Jag använder Bokio som är gratis och väldigt smidigt! 🙂

Momsen är 25% på blogginlägg

Tänk på att ditt pris som du anger till företag alltid ska vara exklusive moms. Jag tror inte att man måste skriva ut det i förhandlingar med ett företag, men jag brukar göra det för att vara på den säkra sidan (t.ex. ett sponsrat blogginlägg kostar XXXX kr exkl. moms). Om man säljer ett blogginlägg till en privatperson så ska man däremot alltid ange pris inklusive moms.

Jag samarbetar även med utländska PR-byråer och då gäller andra regler för moms eftersom den oftast inte ska betalas i Sverige om det gäller handel inom EU.

Mycket jobb att vara bloggare men vansinnigt kul!

Det ligger mycket jobb bakom bloggen som inte syns utåt. Till exempel är man aldrig ledig och när man inte sitter vid datorn så fotar man eller tänker ut vilka blogginlägg man ska skriva härnäst. Men samtidigt så är det vansinnigt kul!


Me in action! Bilden är tagen av Siranee

8 Comments

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.