Städning under all kritik, ner blodad toalett…

Jag hade inte tänkt skriva om det här egentligen för jag hatar verkligen att skriva gnälliga inlägg, men jag är fortfarande lika upprörd och behöver ventilera samt få lite hjälp från er. Det är så här, vi har varit väldigt nöjda med vår städfirma fram tills nu. Vi har haft samma kille som städat varje städtillfälle i ett halvår, fram till i höstas, då förändrades allt.

Nu i höst har städarna antingen varit sena eller inte dykt upp alls och vissa av gångerna har vi inte ens blivit meddelade om avbokningen. Det har varit frustrerande eftersom vi tagit med hela familjen ut så att städarna ska kunna jobba ifred och ändå kommit hem till ett smutsigt hem, men det är inte det värsta. Det värsta hände nu dagarna innan jul, den städningen var verkligen under all kritik.

Det äckligaste av allt var när jag kom ner till badrummet och såg att toalettlocket stod öppet och när jag tittade ner så var toaletten alldeles sölig av blod. Vatten var rött och på en massa papper låg det blod. Jag vet inte om det var mensblod eller om städarn skadat sig, men det var äckligt i alla fall. Till en början tyckte jag synd om henne, men efter att vi hade fått plocka trasor runt omkring i badrummet, putsat om alla speglar och spegelväggen som var vita och flammiga, moppat om golvet på mellanplan, gjort rent blandaren i badrummet, putsat om kylskåpet och vår sprillans nya dyra TV som städaren felaktigt torkat av så att den var smutsig istället för ren samt torkat bort kaffe från nattduksbordet som hon missat, så var jag inte jätteglad. Dessutom så använde hon Victors inneskor under städningen, vilket hon själv upplyste mig om när hon gick.

Den här spegelväggen var ren INNAN städningen…

Jag visste inte att jag bara hade tre dagar på mig att reklamera städningen, men om jag hade gjort det inom 3 dagar så hade det i så fall inneburit att jag skulle göra det senast på julafton och då hade städfirman inte öppet. Det hade alltså inte spelat någon roll om jag hörde av mig då så jag hörde av mig morgonen den 27:e när städfirmans kundservice öppnade igen. Jag förväntade mig naturligtvis en ursäkt och någon slags kompensation för att vi fick städa själva, särskilt eftersom det inte bara rörde sig om dålig städning utan även att jag fick städa toaletten efter att städaren hade blodat ner. Vi betalar nästan 1000 kr för städningen och då förväntar man ju sig lite mer än så… Men nej, vi fick varken kompensation eller en ordentlig ursäkt. Det enda felet som dom erkände var fel var att städaren använt Victors skor, men blodet i toaletten ignorerades helt. Istället låg fokus på att jag hade skickat in min reklamation försent… Jag kan förstå att det blir svårt för dom att komma tillbaka och kompletteringsstäda när det har gått en vecka, men skulle jag lämnat kvar den blodiga toaletten, trasorna, smutsiga speglar osv för att vänta på att dom skulle komma tillbaka? Det var liksom två dagar kvar innan jul och vi hade inte tid att boka en ny städning ändå. Dessutom känner jag att upplevelsen att komma hem till detta inte är vad vi betalar för. Jag känner mig fortfarande väldigt missnöjd och värre känns det när dom valde att fokusera på att jag hade gjort fel som reklamerade försent istället för att ta min upplevelse på allvar. När vi inte heller fick byta städare så kände jag att nu är det nog. Det hela slutade med att vi kommer få ett avdrag på fakturan, men det är inte tillräckligt för att vi ska stanna som kunder. Inte är jag så dum att jag betalar för detta en gång till!

Nu undrar jag om det är någon som har bra tips på städfirma i Göteborg? Gärna ett litet bolag som är rädda om sina kunder, för jag är less på att behöva betala dyra pengar för dåligt utförda arbeten och kasst bemötande.

Relaterade Inlägg

8 Kommentarer

  1. Madelene

    Jag har arbetat i en städfirma, fast i en kommun i Halland. Det som du beskriver är ju inte okej på långa vägar från städfirman som ni hade anlitat, att det bara får ta 3 dagar för att ge klagomål om städningen låter väldigt lite i mina ögon, det låter också som att de inte vill ta emot kritik om hur ni upplevde deras städning hos er och att ni inte får byta städare är ju också fel, det är kunden som ska få komma med önskemål om sin städning mm. Jag hade sagt till firman att jag kommer gå ut med namnet på deras firma för att jag inte vill riskera att andra kunder ska råka ut för samma sak som ni har gjort, så kanske de får en tankeställare 😬
    Hoppas att ni hittar en annan mindre firma som kan städa hos er som är bättre. Kram

    Svara
  2. Anna

    Jag råkade ut för samma invändning när jag reklamerade vår firma. Vi använder städfirma en gång om året för storstädning och nu senast använde vi samma som förra året. Då var de jättebra, men nu verkade fokus varit på kök och badrum och fönster, inget annat var ordentligt gjort. Jag reklamerade efter fyra dagar och då invände de att det var försent (48 timmar stod i avtalet). Jag hänvisade till att konsumenttjänstlagen anger skälig tid för reklamation och att de inte kan avtala bort det. Då fick vi rabatt. Fult att de försöker avtala in såna villkor!

    Svara
    • Emma

      Nej, det var inte Eken Städ, men även med dom blev vi besvikna i början på förra året då vi fick dåligt bemötande efter en dålig städning.

      Svara
  3. Maria

    Ett tips är kanske att fundera över ifall personalen har kollektivavtal och sjyssta arbetsvillkor dvs. en lön som går att leva på och reglerad arbetstid, det kanske förbättrar sannolikheten att resultatet blir bra. 🙂
    Tror tyvärr att alla städföretag inte har detta för sina anställda.

    Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här