På Smällen!

– 4-BARNSMAMMA OCH FRU!

  • Gravid
    • Första graviditeten
    • Andra graviditeten
    • Tredje graviditeten
    • Fjärde graviditeten
    • Femte graviditeten
    • Magen
    • Missfallet
  • Förlossning
    • Förlossningen 1:a barnet
    • Förlossningen 2:a barnet
    • Förlossningen 3:e barnet
    • Förlossningen 4:e barnet
    • Tiden efter förlossningen
    • BB-tiden
    • Förlossningsskada
    • Neonatal
  • Bygga hus
  • Bröllop
    • Planering
    • Bröllop på Mallorca
    • Bröllopslokal
    • Bröllopsklänning
  • FAQ
  • Resor
    • Grekland
    • Frieri på Mallis
    • Spanien
    • Cypern
    • Danmark
    • Italien
    • Brasilien
    • Portugal
    • Gran Canaria
    • Bali
  • Recept
  • Tips
    • Att göra i Göteborg
    • Tips & Tricks
    • Föräldrapenning
  • Vlogg
  • Gravid
    • Första graviditeten
    • Andra graviditeten
    • Tredje graviditeten
    • Fjärde graviditeten
    • Femte graviditeten
    • Magen
    • Missfallet
  • Förlossning
    • Förlossningen 1:a barnet
    • Förlossningen 2:a barnet
    • Förlossningen 3:e barnet
    • Förlossningen 4:e barnet
    • Tiden efter förlossningen
    • BB-tiden
    • Förlossningsskada
    • Neonatal
  • Bygga hus
  • Bröllop
    • Planering
    • Bröllop på Mallorca
    • Bröllopslokal
    • Bröllopsklänning
  • FAQ
  • Resor
    • Grekland
    • Frieri på Mallis
    • Spanien
    • Cypern
    • Danmark
    • Italien
    • Brasilien
    • Portugal
    • Gran Canaria
    • Bali
  • Recept
  • Tips
    • Att göra i Göteborg
    • Tips & Tricks
    • Föräldrapenning
  • Vlogg

Hej! Emma heter jag! Jag, min man och barnen, Lucas (mars 2013), Isadora (april 2016), William (2020) och Oliver (2022) bor i ett charmigt radhus i Göteborg, men inte så länge till! Vi håller nämligen på att bygga hus i Fjärås så i april blir vi Hallandsbor! Jag började blogga 2012 när jag ville bli gravid med Lucas och nu har min blogg växt till en av Sveriges största mammabloggar med världens bästa läsare. Här på bloggen får ni läsa om livet som 4-barnsmamma, vårt bröllop på Mallorca, graviditet, planeringen av vårt bröllop 2024 och mycket mer! Ni får följa med på en ärlig resa genom vår liv med allt vad det innebär! Missa inte heller att följa oss på YouTube under namnet "Familjen Tiger"! Välkomna!

Samarbetsförfrågningar: info@pasmallen.nu

  • Instagram
  • YouTube
  • Facebook
  • Julafton i ord och bilder

    28 december, 2016 | 11:48 / No Comments

    Jag tycker det var jättekul att höra att så många uppskattade min julafton-vlogg 🙂 Tack för alla kommentarer och meddelanden som ni har skickat 🙂 Jag tänkte försöka klippa ihop en till vlogg med min nya kamera så fort jag får tid 🙂 Jag får ju passa på nu när vi har lite vuxna omkring oss som gärna passar barn 🙂

    Jag har inte bloggat något om julafton, jag gjorde bara vloggen, men jag tänkte ändå dela med mig av lite bilder som vi tog på julafton 🙂

    img_8298

    Isadora i sin fina klänning!

    img_8273

    Isadora och Isabels mamma

    img_8265-0

    Hela gänget skålar 🙂

    img_8299

    På julen äter man torsk som har varit torkad och är importerad från Norge.

    img_8267

    Janine (Jairs syster) och hennes man Leo

    img_8269

    Jag och Jair

     img_8270

    Jairs bror (Joan) och hans fru Isabel som kommer från Portugal

    img_8268

    Isabels mamma och pappa med Isadoraimg_8272

    Männen dukade av maten och tog fram desserten 🙂

     img_8275

    Janine, Isabel och Lucas

    img_8222

    Wefie på hela familjen

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Sovmorgon!

    23 december, 2016 | 15:45

    Sista dagarna i Portugal

    9 januari, 2017 | 00:18

    Vem tar hand om bebisen efter 5 månader när mammans föräldraledighet är slut?

    29 december, 2016 | 09:02
  • Förlorade väskan…

    27 december, 2016 | 21:05 / 1 Comment

    Nu har det gått 6 dagar och Lucas och Jair har fortfarande inte fått sin väska. Jair är ändå förvånansvärt lugn. Hade varit jag så hade jag gråtit haha! Vi ringde till flygplatsen både igår och idag och det ser verkligen inte bra ut. Dom säger att dom tror att väskan är i Lissabon, men i själva verket så verkar det som att dom inte har nån j*vla aning. Etiketten som vi klistrade på handtaget är nämligen borta och det är alla 4 klistermärken med koden som vi klistrade på sidan av väskan också. Jag fattar inte hur detta kan vara möjligt??!!

    Jag har verkligen förlorat allt förtroende för flygplatspersonalen nu. När vi var på flygplatsen i Porto och stod i kön för att rapportera in att vår väska var borta så var det en man som jobbade med kvarglömda väskor som gick och drog borta alla etiketter. Jag kan för mitt liv inte komma på en enda anledning till varför han skulle göra så? Vad är meningen liksom?

    Vi har i alla fall fått skicka in bilder på väskan och en liten lista på saker som finns i väskan för att dom på flygplatsen ska kunna identifiera väskan. Men jag tycker fortfarande att det här känns förj*vligt 🙁 Jair och Lucas har slut på kläder nu så imorgon måste vi åka och handla igen. Hoppas verkligen försäkringarna täcker upp för allt…

    Alltså Jair är en riktig (o)lyckskorp när det gäller just detta! Jag har aldrig nånsin blivit av eller haft försenat bagage innan jag träffade honom. Men när vi reste till Portugal år 2012 så berättade jag för honom att om väskan blir försenad så får man ersättning för det. Då blev Jair superexalterad och sa att då hoppas han att väskan inte kommer, tror ni att den kom? Nope! Enda sedan dess så händer detta nästan varje gång vi reser och hittills har det hänt varje gång som vi rest utomlands från Arlanda. Jag tycker inte det är ett dugg kul, men Jair gillar pengar haha 🙂

       

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Roligaste shoppingen ever!

    23 december, 2016 | 01:29

    Strandade i portugal

    5 januari, 2017 | 08:52

    God jul allihopa!

    24 december, 2016 | 22:02
  • En dag i Porto centrum!

    27 december, 2016 | 19:37 / 6 Comments

    Igår var vi en sväng inne i Porto centrum och tittade på all julbelysning. Det var kallt som sjutton! Det är alltså inte varmt här i Portugal där vi är (många av er har frågat om det). Igårkväll var det cirka 7 grader, men jag höll på att frysa fingrarna av mig så det kändes faktiskt ännu kallare.

    img_8281 img_8279 img_8297 img_8282

    Vi gick en liten runda på stan och tog lite bilder, drack portvin, köpte souvenirer och åt grillade kastanjer (häftigt!).

    img_8295 img_8294

    När vi kände oss färdiga och började bli hungriga så åkte jag och Lucas metro med Jairs syster och hennes man till en portugisisk restaurang. Vi hade bilen med oss, men Lucas ville så himla gärna åka tåg så vi gjorde det för hans skull 🙂

    På den portugisiska restaurangen så provade vi en typisk rätt från Portugal – Francesinha. Jag tyckte inte att det såg ett dugg gott ut på bilden på restaurangen så jag hade aldrig testat det om det inte var för att Jairs syskon sa att vi borde prova. Francesinha är en smörgås som innehåller kyckling, kött, bacon och en stor räka på toppen. Ovanpå lägger dom ett lager med något som påminner om lasagne och sen in i ugnen (tror jag) och så en kryddig så på det. Det var gott, men mastigt 🙂 Helt klart värt att prova om man besöker Portugal!

    img_8293 img_8291 img_8290

    Efter maten åkte vi hem till Jairs syster och hennes man en stund innan vi tillslut åkte hem. Idag jobbar alla i Jairs familj utom Jairs brors fru så Jair och barnen är ute med henne idag. Jag valde att stanna hemma för jag måste ordna lite med bilen som är på lagning, betala lite räkningar och annat som behövs göras i slutet på månaden. Dessutom är det väldigt väldigt skönt med en liten stund egentid ibland 🙂

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Tomten kom!

    24 december, 2016 | 21:55

    Checka aldrig in medicin!

    28 december, 2016 | 19:48

    Förlorade väskan…

    27 december, 2016 | 21:05
  • Nu funkar det! – Vlogg | Julafton i Portugal

    27 december, 2016 | 13:45 / 20 Comments

    Uppdatering! Videon fungerade inte att spela på android-telefoner så nu har jag gjort om den och nu funkar den 🙂

    Jag filmade ganska mycket igår och fick även en riktigt bra anledning till att börja vlogga igen 🙂  Så dagen idag har jag ägnat till att klippa ihop filmen från julafton 🙂 Häng med oss på en portugisisk julafton och missa inte reaktionerna när familjen provade Kalles Kaviar 😀

    Gilla gärna videon på youtube, prenumerera och lämna en kommentar och sätt lite press på mig att komma igång med vloggandet 🙂

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    En dag i Porto centrum!

    27 december, 2016 | 19:37

    Jag skäms för min hy

    29 december, 2016 | 14:30

    Ibland har man inget val

    23 december, 2016 | 17:20
  • God jul allihopa!

    24 december, 2016 | 22:02 / 3 Comments

    Nu ska vi alldeles strax äta så jag önskar er alla en riktigt god jul ifall jag inte skriver något mer ikväll 🙂 Jag ska i alla fall försöka filma ihop en liten vlogg, om jag lyckas så kommer den förhoppningsvis upp om några dagar 🙂

      

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    VAB-lek

    7 maj, 2015 | 15:02

    Stickprojekt

    13 november, 2012 | 22:09

    Lucka 24 är öppen!

    24 december, 2013 | 07:00
  • Tomten kom!

    24 december, 2016 | 21:55 / No Comments

    Tomten kom till Portugal också 🙂 Han hade solbrillor och hade ont i benet och lät ”åhh åhh” hela tiden och sa inga ord. Behöver jag skriva att Lucas var ytterst skeptisk? Haha! Men han blev superglad när tomten tog fram julklapparna 🙂

      
      
      
      
      

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Bokat och klart!

    14 mars, 2015 | 17:35

    Sista dagen Smartbox!

    10 augusti, 2014 | 18:32

    Kaaaaaallt!

    14 juli, 2014 | 17:41
  • Fira jul i Portugal

    24 december, 2016 | 15:35 / No Comments

    Det ska bli så spännande att fira jul i Portugal! Men kag måste säga att det känns lite knepigt att inte börja fira nu med detsamma. Här måste vi vänta till midnatt på att tomten kan komma och sen firar man hela nästa dag, alltså imorgon. Det ska bli superspännande att uppleva dom portugisiska traditionerna i år. God jul på er allihopa 🙂 

      

      
      

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Bäst i melodifestivalen igår!

    3 februari, 2013 | 22:44

    Varmfodrade regnkläder från Nordbjørn

    30 september, 2015 | 19:30

    Ap-mat

    6 mars, 2013 | 20:22
  • Ibland har man inget val

    23 december, 2016 | 17:20 / 6 Comments

    Väskan med Isadoras medicin är fortfarande borta och det verkar inte som att den kommer idag heller 🙁 Men just nu verkar det inte gå någon nöd på Isadora. Hon har inte behövt någon alvedon på snart 3 dygn nu så förhoppningsvis läkte öroninflammationen ut av sig själv.

    Ni var några som skrev att man aldrig ska checka in medicin ifall att väskan kommer bort. Jag visste detta, men jag fick inte ta antibiotikan i handbagaget eftersom flaskan var 150 ml (max är 100 ml). Dessutom måste hennes antibiotika förvaras i kylskåp, den skulle alltså inte klara sig i handbagaget så länge. Jag hällde ändå över lite i en alvedon-flaska så att hon skulle klara sig första dygnet när vi flög och bodde över på hotell i Lissabon.

    Vi får hoppas att hon blir frisk nu, annars får vi besöka en läkare här i Portugal istället. Just nu är hon snorig, äter mindre än vanligt, men sover bra och är på ganska bra humör, i alla fall så länge som hon får vara nära mig 🙂

    Dela detta:

    • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
    • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest
    • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
    Lämna gärna en kommentar
    Emma

    Du kanske gillar det här

    Julafton i ord och bilder

    28 december, 2016 | 11:48

    Resfeber!

    20 december, 2016 | 12:27

    Strandade i portugal

    5 januari, 2017 | 08:52
123

Hej! Emma heter jag! Jag, min man och barnen, Lucas (mars 2013), Isadora (april 2016), William (2020) och Oliver (2022) är nyinflyttade i en nybyggd villa i Fjärås! Jag började blogga 2012 när jag ville bli gravid med mitt första barn och nu har min blogg växt till en av Sveriges största mammabloggar med världens bästa läsare. Här på bloggen får ni läsa om livet som 4-barnsmamma, vårt husbygge, bröllop på Mallorca, graviditet, planeringen av vårt andra bröllop 2027 och mycket mer! Ni får följa med på en ärlig resa genom våra liv med allt vad det innebär! Missa inte heller att följa oss på instagram @emmatiger.se och YouTube under namnet "Familjen Tiger"! Välkomna!

Samarbetsförfrågningar: info@pasmallen.nu

  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  1. Blöjfri på tre dagar – komplett guide till 3-dagarsmetoden - falunytt.se om Mina bästa pottränings tips – potträning på 3 dagar!28 maj, 2026 | 05:02

    […] Pasmallen (föräldrablogg) rekommenderar att barnet är helt naket undertill under de tre dagarna – inga kalsonger eller trosor. […]

  2. Levi T Löfgren om Stolt och glad över statistiken idag :-)29 april, 2026 | 10:21

    Ditt inlägg är gammalt men fortfarande relevant. Tummen upp..... Skål.

  3. Semper gröt 4 månader: Guide till introduktion och tips - Sakrummet om Varför finns det barnmatsburkar från 4 månader?18 april, 2026 | 22:06

    […] pasmallen.nu, foodpharmacy.se, livsmedelsverket.se, livsmedelsverket.se, semper.se, […]

  4. Johan om Städning under all kritik, ner blodad toalett…24 oktober, 2025 | 16:09

    Hej Emma, jag lider verkligen med dig, vilken hemsk upplevelse :(, här kan du hitta flera städfirmor som erbjuder hemstädning…

  5. Ewa Zander Pripp om Undersökning av min mammamage på City-kliniken27 september, 2025 | 14:22

    Hej Johanna, Jag ser att det är länge sedan du skrev detta men ska om en månad göra samma operation…

Emma Tiger - 2026 ©