Afterbirth – Vattengympa för mammor!

– Samarbete med Magplasket Hisingen –

Vet ni vad, idag ska jag göra något RIKITGT roligt! Jag ska gå på Afterbirth-vattengympa! Underbara Mariana som håller i Magplasket Hisingen (finns nu även i Kållered) har dragit igång en helt ny kurs med vattengympa för nyblivna mammor! Jag var på första tillfället redan förra veckan och blev så imponerad! Mariana hade noga planerat och tänkt igenom varenda rörelse och varenda låt i hela passet. Dessutom fick vi använda en del redskap för att göra övningarna tyngre såg det kändes verkligen i kroppen att man tränade, vilket jag gillar, men man kunde när som helst släppa redskapen om man tyckte det blev för tungt.

Passet började med en hel låt av knipövningar, så himla värdefullt! Egentligen ska man ju knipträna livet ut oavsett om man fött barn eller inte, men ändå slarvar man…! Jag är kass på att ha kontinuitet i min knipträning, men när jag väl håller igång så märker jag skillnad så jag borde fortsätta. Till knipövningslåten hade Mariana valt den mycket passande låten “Ring of Fire” och jag kunde inte låta bli att tänka på min första förlossningen när jag kände Ring of fire utav helvete!! “And it burns, burns, burns, the ring of fire”….

Låtarna i resten av passet var som en hyllning till alla oss starka kvinnor! Jag blev så glad av passet och gick därifrån med massor av ny energi! Herregud vad jag har saknat det här, vattengympan, gemenskapen med dom andra mammorna och Mariana. Hon har verkligen talangen att få en att känna sig som en superwomen på alla sätt och hennes energi smittar av sig!

I min grupp är det en blandning mellan mammor som fick barn för 6 veckor – 1,5 år sedan. Fyra av mammorna träffade jag genom gravidvattengympan i början på förra året så det blev ett MYCKET kärt återseende!

Relaterade Inlägg

4 Kommentarer

  1. Anna

    Man behöver inte knipträna livet ut, eller man SKA inte. Kan istället leda till överspänningar i bäckenbotten. Jag knep som tusan efter första förlossningen och även andra för 1 år sedan. På efterkontrollen tyckte barnmorskan jag skulle knipa ännu mer, så det gjorde jag, och jag har haft så ont. Inte kunnat gå promenader på mer än 30 min utan att det känts som att bäckenet håller på att trasas sönder. Sen hittade jag fysio_carolinajozic på Instagram. Hon har massor med bra tips och råd angående träning under och efter graviditet. Jag slutade knipa och började träna avslappning för bäckenbotten istället och nu har jag inte alls lika ont.

    Svara
    • Emma

      Men gud stackarn! Vilken otur! Jag tänker att det som mycket annat säkert är individuellt, men om man läser om knipträning så är det många liksom jag, som är väldigt dåliga och tränar inte. Många kvinnor får inkontinensproblem förr eller senare i livet och knipträning är ett sätt att motverka detta. Men VÄLDIGT bra att du belyser problemet med överansträngning för det hade jag ingen aning om 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

      Svara
      • Anna

        Ja, man ska knipträna om det behövs, men inte som en daglig träning hela livet. Carolina har precis alldeles nyss haft en storie om detta på Instagram 😄

  2. Therese

    Jag trodde jag knep dåligt med och barnmorskan har påpekat det på mina efterkontroller. Eftersom hon hade lite svårt att känna ena muskeln fick jag en remiss till Borås sjukhus där jag fick träffa en fysioterapet. Visar sig att jag har spänd bäckenbotten och kniper jätte bra och ska främst fokusera på avslappning. Så väldigt olika om det finns behov av knipträning eller ej. Fick jätte bra information från hen och det var ett väldigt givande vårdbesök. Fysioterapi är verkligen toppen.

    Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här