Danmark

Vi besöker Djursland del 1 – Båtresan

– Inlägg gjort i samband med pressresa med Visit Denmark

Nu är vi hemma igen. Vi har haft tre helt fantastiska dagar i Danmark som har varit fullspäckade med roliga aktiviteter. Vi har upplevt så himla mycket kul saker och det är det som jag tänkte berätta om nu ? Vår resa började med tåg från Göteborg till Varberg kl 6.34 på morgonen. Jag var i god tid och inte det minsta stressad tills tåget rullade ut från spåret och jag kom på att jag hade glömt passen! Vilken panik! Men som TUUUUR var så behövde vi ju inte passen, vi fick åka med ändå 🙂

Från Varberg åkte vi vidare till Grenå med Stena Line. Båtresan tog cirka 4 timmar men det kändes som tiden gick mycket snabbare. Det är inte samma sak att åka båt som att flyga eller åka tåg. När man ska flyga så är det kul första timmen, därefter blir det snabbt långtråkigt och man behöver lite aktiviteter och det är då som det är mycket bättre att åka båt. Det finns hur mycket som helst att göra på båten, det är inte bara ett transportsätt utan även en upplevelse i sig.

Den första timmen på båten tog jag och Lucas det väldigt lugnt. Jag skakade fortfarande av nervositet pga det där med passen så jag behövde lugna ner mig lite och pilla i mig min frukost som jag glömde bort i all stress. När vi hade slappat klart gick vi upp till däck och träffade kaptenen och styrman som visade oss runt på kommandobryggan. Det var så himla häftigt, både för mig och Lucas!

Lucas fick sitta i kaptenens stol och hålla i rodret!

Det är helt otroligt hur många spakar och knappar som finns på kommandobryggan. Hur håller dom reda på allt?

Lucas var jättenyfiken på sjökortet. Jag tyckte att det var lite knepigt att det gula är vatten och att det blå är föremål under vattenytan. På en vanlig karta är det ju tvärtom 🙂

Styrman pekade på dom blå cirklarna och förklarade att det är förlista gamla skepp som ligger på havets botten sedan kriget. Jag tycker att sånt här är både kusligt och spännande på samma gång, om jag inte hade varit så rädd för djupt vatten så hade jag velat dyka in i nåt gammalt skepp nån gång 🙂

Dom rosa kryssen betyder att något är konstigt/inte stämmer med sjökortet och därför sätter man ett rosa kryss för att varna varandra tills sjökortet blir uppdaterat.

Längst ut i ändarna på kommandobryggan fanns även dessa kontrollbord. Jag undrar vad alla dessa knappar är till för.

Lucas fick låna kaptenens stora kikaren så att han kunde se dom andra fartygen som skymtades vid horisonten.

Luckan i golvet var riktigt häftig, genom den kunde man se rakt ner i havet. Ibland kunde man tydligen se tumlare som simmar längs båten.

När vi hade hälsat på en stund så tackade vi för oss och gick ut på däck. Det var en riktigt solig och fin dag och inte det minsta kallt att sitta uppe på däck. Lucas var så fascinerad över havet och hur högt det var.

När vi kom ner till café-däcket igen så var det dags för båtens fiskedamm. Lucas fick först en mask, men eftersom han tycker att maskar och hattar är lite läskiga så fick han fiska en ny och då blev det en vattenpistol. Vattenpistolen användes flitigt under hela resan. 🙂

Efter fiskedammen ville Lucas leka lite i lekrummet. Det var ett ganska stort lekrum på båten så jag kunde också få plats i ett hörn av rummet 🙂 I lekrummet fanns det en stor båt som man kunde styra, krypa inuti och åka rutschkana. Det fanns också en stor låda som såg ut som en sandlåda fylld med lego och ett ritbord.

När Lucas hade lekt en stund kom den stora maskoten Happy på besök. Barnen fick krama och ta en bild med honom. Tyvärr dansade han inte som han gjorde när vi åkte med Stena Danica till Fredrikshamn. Jag gillade den sången som dom dansade till så jag tyckte det var lite synd, men Lucas var helnöjd med att slippa dansa och bara få göra high-five med Happy 🙂

Plötsligt hade det gått 4 timmar och båten körde in i Grenås hamn 🙂 Vi hann inte ens gå till spelrummet för att spela på dom enarmade banditerna, så fort gick tiden! Tur att det finns en hemresa också så att vi kunde testa det med 🙂

2 Comments

• Emma - På Smällen!

Tack! Ja det har varit underbara dagar 🙂 Ja det kan jag verkligen rekommendera! Det fanns massor av olika klistermärken så det var inte bara stjärnor och snöflingor man kunde välja mellan. Jag förstår att du undrar, men jag vet själv inte så jag tog bort din fråga, hoppas du förstår.