Undersökning av min mammamage på City-kliniken

Idag, på mammamagedagen, var jag på City-kliniken för att ta reda på om jag har en magmuskeldelning kvar efter graviditeten med Isadora. Jag fick träffa Sofia Lamotte som är naprapat och specialiserad på just det här med magmuskler och skador som kan uppstå efter graviditet. Sofia berättade vad en diastas (magmuskeldelning) är och så pratade vi om dom vanliga symptomen som ont i ryggen, oförmåga att stabilisera magen, mag- och tarmbesvär och putande mage. Det finns kvinnor som besväras av en diastas utan att veta om att det är diastasen som orsakar deras problem.

Vi pratade också om hur viktigt det är att inte gå på tunga övningar för snabbt efter en förlossning. När man nyligen har fött barn så är det helt naturligt att ha separerade magmuskler. Det sägs att kroppen spontanläker dom första åtta veckorna. Det som händer när man tränar tungt är att kroppen kopplar på dom yttre magmusklerna istället för dom inre magmusklerna och ju mer tränade dom yttre magmusklerna blir, ju svårare blir det att koppla på dom inre eftersom dom förblir otränade och kroppen är ”lat” och hellre använder dom musklerna som är starka. Problemet med detta är att dom inre magmusklerna är dom som har uppgiften att hålla ihop hela magpaketet med tarmar och allt. Dom yttre magmusklerna ska bara jobba vid t.ex. tunga lyft. Det är alltså dom inre magmusklerna som påverkar midjemåttet, putmage m.m. Läs gärna mer om detta HÄR!

När Sofia undersökte mig så visade det sig att jag inte hade någon diastas. Min magmuskler hade dragit ihop sig jättefint! Puh! Men jag fick ändå bakläxa för mina inre magmuskler är svaga. Det visade sig väldigt tydligt när jag låg på rygg och lyfte både benen (först ett och sen det andra) och det blev på tok för mycket för min mage för hela magen liksom reste sig upp. Det blev ingen klassisk pyramidmage som man ofta får när man har en diastas utan det såg mer ut som hela magpaketet trycktes uppåt. Jag kunde både se och känna det med handen.

Sofia visade mig olika övningar som även finns i Mammamage-appen som jag kan använda för att det ska bli bättre. Vi provade även hur mina inre magmuskler kunde hantera situps och till min förvåning så funkade det kanonbra. Magen fortsatte vara platt under hela sit-upen.

Den sista grejen vi provade var plankan och då hände samma sak som när jag låg på rygg och lyfte benen. Dessa två övningar är alltså för tunga för mig så det är bara att sätta igång och träna på detta.

Sofia berättade också en grej som jag blev väldigt glad att höra, nämligen att det har blivit lite lättare att få operation mot diastasis recti i Sverige. Tidigare fanns denna operation bara att få i Stockholm, men nu har några i Göteborg fått beviljat denna operation. Det är ju en klar förbättring även om det är långt ifrån ok än.

Stort tack till alla som på olika sätt har uppmärksammat mammamagedagen idag. Jag har sett några av er har lagt upp bilder på Instagram 🙂 Så himla kul att se att ni stöttar detta!

Relaterade Inlägg

4 Kommentarer

  1. A

    Ja allt som innebär buktryck ex planka, armhävningar är inte bra innan den inre magmuskulaturen är stark. Strong mama på sats rekommenderas!

    Svara
    • Emma - På Smällen!

      Åh tack för tipset! Jag hade egentligen tänkt byta till sats för att kunna köra Strong mama när Isadora föddes men när jag kom till gymmet för att provträna så var barnpassningen full oh dom sa att den ofta var det! Strong mama är jättebra och bra att man får ta med bebisen men om man vill träna mer så behöver barnpassningen fungera. Detta var för 2 år sen så det kanske är bättre där nu?

      Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här