Någon har visst inte gjort sina knipövningar…

Jag är inte direkt klassens bästa på att göra knipövningar, men jag trodde nog att bäckenbotten var i hyfsad form i alla fall… Eller nej… det trodde jag inte alls, men jag lever i nån slags förnekelse om att jag inte har något problem. Jag har visst problem! Jag måste inse det nu och ta mig i kragen. Jag måste kniiiiiiiipa, jag måste knipa jättemycket! Jag har vetat länge att jag inte kan hoppa studsmatta utan att läcka och att jag inte kan springa heller (men det gillar jag ändå inte). Men nu det sista så har jag märkt att jag inte alltid kan stå upp på spinningscykeln och idag märkte jag att cardio walking inte längre är något för mig… 🙁 Jag fick sakta ner massor och koncentrera mig på att knipa genom hela passet, det hade aldrig gått annars. Hur lät jag det gå så långt? Och hur kunde det bli såpass mycket sämre så här lång tid efter förlossningen?

Antagligen för att jag inte kniper regelbundet… Förresten, vet ni vad jag gör nu? Jag kniper för kung och fosterland! Jag kniper för att kompensera för att jag inte har knipit en enda gång på 3 veckor och sista gången innan dess var säkert flera månader sen. Och vet ni vad ni ska göra nu? Ni ska knipa! Knip, knip och knip, ända tills ni läst färdigt det här inlägget. Det är så himla viktigt att knipa, men ändå slarvar vi! Varför gör vi så? Vi tar hand om massor av saker på våra kroppar, men vi skiter i bäckenbotten och den är ju den enklaste grejen i världen att träna. Man kan ju träna när som helst och var som helst!

Klockren bild av Hej Hej Vardag

Hur mycket ska man knipa per dag?

Visst ni att man ska knipa 5 – 20 minuter per dag för att förebygga inkontinensproblem? Även män ska knipa för även men kan få framfall! Min favoritbarnmorska, som jag skrev om när jag var gravid med Isadora, påminde mig ofta om det, men ändå lyssnade jag inte. Jag skäms verkligen men nu börjar jag förstå allvaret med mitt slarv, så nu är det skärpning! Hennes tips var att knipa EFTER varje gång som man har kissat, men hon påpekade också att man ALDRIG ska knipa under tiden man kissar eftersom det kan störa den reflexmässiga tömningen av urinblåsan. Om man är osäker på om man har hittat rätt muskel så kan man knipa nån enstaka gång när man kissar för att se om man kan stoppa urinstrålen. Om man lyckas med det så har man hittat rätt muskel.

Om man sitter kvar på toaletten och kniper en stund efter varje gång man har kissat så har bäckenbotten fått en bra kvot med träning. Detta rekommenderas till alla oavsett om man har problem med inkontinens eller framfall. Jag ska definitivt göra min hemläxa nu.

Hur man ska knipa beror lite på vad man vill åstadkomma. Jag har bara knipit snabba och korta knip, men det är helt fel om man vill slippa urinläckage. Läs här för att se hur du ska knipa för att träna din bäckenbotten.

Fördelar med att knipa

Det finns fler fördelar med att knipa än att slippa kissa i brallan! Japp, det kommer bara bra saker av att knipa faktiskt 🙂 Bl.a. återhämtar man sig snabbare efter förlossningen, minskar risken för framfall, skönare sex och man får lättare och starkare orgasmer. Det där sista lät bra va?!

Är ni duktiga på att göra era knipövningar? Om inte, känner ni er lite mer inspirerade och peppade på att göra dom efter detta inlägget?

Relaterade Inlägg

5 Kommentarer

  1. Line

    Jag är tyvärr alldeles för dålig på det jag med. Jag löptränar för Gbg-varvet o har märkt att vissa pass när jag kör riktigt hårda intervaller så håller inte jag heller tätt. Har blivit tipsad om appen ”tät” som ska vara super för knipövingarna. Finns ju olika knip, både korta knip och långa knip och båda är viktiga att bygga upp.

    Svara
  2. Emma

    Väldigt bra inlägg! Att du vågar vara så ärlig och öppen! Tror det gör att många fler tar det på större allvar.
    Jag är sedan kanske 1,5 månad väldigt bra på att knipa faktiskt! Jag är gravid med barn nr 2 och var sjuk och nös kraftigt när jag satt skräddare och råkade läcka lite, och där och då bestämde jag mig för att jag måste fixa en bra kniprutin. Sedan den dagen kniper jag varje gång jag nattar sonen, brukar sitta och sjunga och har ett ”knipschema” jag följer medan jag sjunger. Det gör att jag kniper ungefär 7-10 minuter nästan varje kväll, och så kanske jag gör något mer enstaka knip när jag kommer ihåg det på dagen om jag får feeling, haha.

    Svara
  3. Fia

    Rekommenderar också appen ”tät”. Sen går jag på styrkeyoga där vi jobbar mycket med bäckenbottenmuskulaturen och knip👍 och jag brukar knipa när jag åker landsväg, hålla olika mellan reflexstolparna.

    Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här