Mardrömsresa och grundlurad

Vilken flygresa vi hade! Herregud alltså, det var verkligen en mardröm bitvis! Vi åkte hem på sista dagen av karnevalen men vi insåg inte hur mycket just detta kunde ställa till det för oss. Vi bodde bara 10 minuter från flygplatsen och tänkte att det skulle bli easy peacy att ta oss till flygplatsen. Vi bokade två taxis från en av Jairs kompisar som skulle komma och hämta oss kl 20.00. Vi skulle ha god tid på oss gör planet skulle inte gå förrän 23.50. När klockan var 20.30 hade dom fortfarande inte kommit och vi började bli lite stressade eftersom vi hade mycket bagage att checka in, bland annat en surfbräda. Vi försökte först få tag på en Uber men det var helt omöjligt så vi ringde runt till alla taxibolag men inte en enda taxi i närheten av oss, alla taxis höll till inne i Salvador där karnevalen var i full gång! Vilken panik! Det skulle alltså bli helt omöjligt för oss att ta oss till flygplatsen utan hjälp från någon!

Ian ställde sig ute på vägen för att se om nån taxi åkte förbi men ingen taxi kom. Inte en enda, inte ens en bokad taxi. Jairs vän svarade inte i telefon. Men plötsligt, som en skänk från ovan, så kom en av grannarna hem. Det fanns flera grannar men dom andra verkade vara väldigt uppsnoffsiga och ohjälpsamma, men just denna granne var helt underbar. Dom tvekade inte en sekund på att köra oss och som tur var för oss så har dom två bilar! Vi packade snabbt in alla våra ägodelar och åkte mot flygplatsen.

På flygplatsen fick vi ganska snabbt hjälp med att checka in vårt bagage och vi tyckte att vi fick väldigt bra service. Killen som hjälpte oss bytte till och med våra platser till bättre platser och vi fick till och med en extra sittplats så att Isadora kunde sova på en egen stol istället för i vårt knä. Vi visste inte förrän vi landade i Göteborg att vi hade blivit grundlurade 🙁

Flygresan till Lissabon gick bra förutom att jag mådde illa och inte kunde äta nånting alls. Men när vi landade i Lissabon var det inte kul. Det var nära att Ian blev portad i passkontrollen. Jag har länge hört om att portugisernas rasism mot brassar men det här är första gången jag har sett det på nära håll. Poliskvinnan i båset ropade åt oss och påstod att Ian inte alls skulle vara här på semester utan att hand plan var att immigrera till Portugal och ingen vet om han kommer åka hem på sin hembiljett. Vi förklarade att Ian inte skulle till Portugal utan att han skulle till Sverige med oss. Hon frågade vad Ian jobbade med och när vi sa att han är 19 år och fortfarande pluggar så menade hon på att det är helt omöjligt att han har råd med 3 månaders semester. Jag förklarade lugnt att han kommer bo med oss och att vi betalar hans uppehälle i Sverige. Poliskvinnan var fortfarande arg men och sa att brassar gör så hela tiden, alltså immigrerar olagligt. Jag vet vad hin menar för hela Jairs familj har ju gjort det och om en brasse stannar tillräckligt länge i Portugal så får dom automatiskt uppehållstillstånd och medborgarskap, men jag tycker hennes beteende var väldigt konstigt. Brassar har ju faktiskt rätt att stanna 90 dagar i Schengen och efter det möjlighet att ansöka om ytterligare 90 dagar. Vi förklarade att det inte finns den möjligheten att immigrera olagligt i Sverige. Man kan inte stanna för länge här och automatiskt få uppehållstillstånd, det funkar inte så. Tillslut gav sig poliskvinnan och stämplade Ians pass med en tvärsur min.

Efter Lissabon flög vi vidare till Stockholm. När vi gick av planet mötes vi av kalla vindar och Ian blev alldeles till sig och kollade glatt mot snön som låg i driver på marken. På Arlanda slapp vi som tur var att checka ut bagaget för tydligen har TAP ett samarbete med SAS och checkade därför in bagaget hela vägen. Så himla skönt! Det gav oss lite tid att leka på flygplatsen. På Terminal 4 på Arlanda har Junibacken byggt upp en jättefin lekhörna med Alfons Åberg. Barnen älskade det och Ian utropade glatt, är detta gratis?! Ja, det är det svarade jag stolt. I Brasilien kostar ju allt sånt där pengar, men här i Sverige har vi allt möjligt som är gratis för barnen.

Från Arlanda flög vi vidare till Landvetter och det var där som vi upptäckte hur lurade vi blev!

När vi hämtade vårt bagage så kollade vi våra väskor, Jairs surfbräda och Isadoras bilbarnstol och upptäckte att Jairs surfbräda var helt förstörd både längst upp och längst ner. Vi klagade på detta och då visade SAS bagageservice att vi hade skrivit på en etikett som betyder att flygbolaget menar på att brädan redan var trasig och därför tar dom inget ansvar för den. Flygbrädan var absolut inte trasig och TAP som sa att vi skulle skriva på etiketten kollade inte ens på brädan innan dom bad oss skriva på etiketten. Dom förklarade inte heller varför vi skulle skriva på den. Dom gjorde samma sak med alla våra bagage, även bilbarnstolen. På etiketten står det inte vad det är vi skrev på så vi visste inte vad det handlade om. Vi förklarade detta för SAS och visade att dom hade fått oss att skriva på etiketten på alla våra bagage och dom svarade att vi får bestrida detta. Vi betalade 1000 kr för att ta med surfbrädan och nu är den alltså såpass förstörd att den inte ens går att använda. Vi blev så jäkla lurade 🙁 fy fasen för TAP alltså så jäkla fullt gjort!

Den här resan var riktigt jobbig men jag är glad att vi äntligen är hemma igen! Nu hoppas jag på att bli bättre snabbt. Jag vill komma igång och träna och leva som vanligt igen. Hoppas på att må bättre nästa vecka 🙂

Relaterade Inlägg

14 Kommentarer

  1. annelie

    Att du ens överväger att åka på semester till ett ställe där mannens familj behandlar dig
    dåligt och du och barnen blir sjuka…
    Välj dina semesterorter utifrån dina önskemål istället…

    Svara
    • Emma - På Smällen!

      Det här är så dumt så jag tänker inte ens bemöda mig med att svara på din kommentar. Du borde överväga att kommentera lite trevligare i fortsättningen och tänka lite längre än vad näsan räcker för den här kommentaren tyder inte på någon större intelligens. Ha en fortsatt fin fredag!

      Svara
      • annelie

        Jag ber om ursäkt! Tanken var från början att visa medkänsla inför vad du fått utstå
        under din vistelse.Det blev helt fel. Jag är ledsen för att det framstod som elakt.

      • Emma - På Smällen!

        Tack! Ibland blir det fel när man skriver på nätet. Jag uppskattar medkänslan för även om vi har haft det bra den mesta av tiden så har jag också blivit väldigt sårad och besviken. Jag kunde aldrig gissa att vår resa skulle bli som den blev och jag hoppas innerligt att det aldrig kommer bli så här igen. Detta kommer inte vara sista gången vi åker till Brasilien, men det kanske är sista gången som vi bor tillsammans med familjen när vi är där. Nästa resa kommer dock inte bli till Brasilien, utan nån annanstans där vi bara kan ha det bra hela resan. Men sjuk blir man överallt, även i Sverige så det kan man inte beskylla Brasilien för 😛

  2. Elin

    Dumma svärmödrar och jobbiga släktingar det har vi även i Sverige, många som träffar sina ”dumma” släktingar ändå, typ alla! Så absolut inte nå fel av er att åka dit och bo med de. ❤️ Vad är TAP? Kommer ni bestrida det? Fy vad jobbigt ni haft med det tråkigs!
    Hade Ian vinterkläder när ni kom till Sverige eller hur löste ni de? 😀

    Svara
    • Emma - På Smällen!

      Ja så är det ju faktiskt 🙂 Och man kan ju inte neka sin partner att träffa sin familj. Jair vill gärna att hans barn ska få träffa sin familj också och det vill jag med, men jag vill inte att barnen åker dit utan mig så då måste ju jag hänga med ändå 😛 TAP är flygbolaget som vi köpte biljetten hos. Ian hade köpt vinterskor och långbyxor så min mamma kom med en vinterjacka till flygplatsen som Ian hade på sig när vi lämnade flygplatsen. 🙂

      Svara
  3. Kristin

    Fy vad fult gjort av flygbolaget! 😠 Men jag förstår inte varför dom bad er skriva på? Vad tjänade dom på det? Fick dom mer betalt då på nåt vis?

    Svara
    • Emma - På Smällen!

      Eller hur!! Så jäkla fult! SAS förklarade att flygbolagen gör så när bagaget redan är skadat för då kan man inte klaga på det sen. Men dom gjorde ju det på bagage som var helt! Det är ett sätt för dom att slippa ta ansvar, så jävla dåligt!

      Svara
  4. Lena

    Hej Emma, tack för en fin blogg. Väldigt roligt och intressant att följa dig och din familj. Kul läsa om Brasilien och era erfarenheter där. Skillnader mot Sverige och så. Välkommen hem och Välkommen Ian till Sverige, hoppas du kommer att trivas och få roligt.

    Svara
  5. Fitnessfia

    Tråkigt med allt strul. Testa kontakta dessa: https://www.airhelp.com/sv/kann-till-rattigheter/ har en kompis som fått tillbaka bra med pengar. Kan vara lite struligt i och med att ni skrivit på, men hör med dem. Rasismen som du beskriver råkade min sambo ut för i Madrid sist. Han blev anklagad för att ha stulit bagage, från ingenstans, av en kvinna som jobbade på flygplatsen! Blev så sjukt ledsen när jag hörde om det. Välkomna tillbaka <3

    Svara
    • Emma - På Smällen!

      Men åh! Tack så mycket! Jag ska kolla om dom kan hjälpa till 🙂

      Men fy vad trist! Och hemskt! Var det hans egna bagage som hon påstod att han hade stulit eller? Vad sa han för att få människan att sluta?

      Svara

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annonsera här