Okategoriserade

Fråga mig allt om krockar!

Just det! Imorgon ska jag till Krocktestinstitutet i Linköping med Axkid. Om ni har några som helst frågor angående krockar, krocktester, bilbarnstolar etc så ska ni passa på att ställa dom nu på en gång! Jag kommer få tillfälle att både fråga Axkid och experterna som arbetar på krocktestinstitutet så det är bara att bomba mig med era frågor 🙂

PS. Köp inte bilbarnstolen på bilden!

4 Comments

  • Caroline

    Åh, jag Hr en fråga! Haha känns som om jag kommenterar på alla dina inlägg! Men vi har en minikid i vår bil och en i min mammas bil. I vår bil sitter den bak på passagerarsidan med förankringsbanden runt stolskenan (under den liksom). Men i min mammas bil är det hårdplast runt stolskenan så man kan inte dra nåt under på den sidan närmast dörrarna (dvs höger på passagerarsidan och vänster på förarsidan). Den andra stolskenan, mot mitten, är ingen plast runt och går att dra under den. Nu till min fråga; stämmer det att förankringbanden måste löpa kring nåt som är fast förankrat i bilens chassi (har för mig att jag läst nåt sånt)? För i min mammas bil finns metallringar precis nedanför dörren, inte i golvet men i den lilla biten av ”väggen” som är innan dörren börjar. De är nog för typ spännband om man fraktar saker. Men metallringarna sitter bara i dörrens hårdplast känns det som. Vi hade ju önskat att kunna första fet yttre förankringbandet i metallöglan, som sitter i typ hårdplast, och det inte runt inre stolskenan, så man kan ha stolen bakom passageraren. Nu har vi den i mitten med spännbanden runt den inre stolskenan på bägge stolarna. Men min mamma får ont i kroppen av att försöka lyfta in henne i mitten och hade önskat att det gick att ha stolen på sidan. Jag har sagt nej just pga att jag inte vet hur säker en sån fästpunkt som sitter i bilens inte hårdplast är vid en krock! Haha så det är min fråga; vilka krav kan ställas på de punkter där man drar förankringsbanden för att det inte ska släppa vid en krock? (Min tanke är typ att metallringen lossnar från plasten av kraften vid en ev krock och att man då ”förlorar” ena spännbandet.

    • Emma - På Smällen!

      Hej Caroline!

      Tack för din fråga! Axkid tittade på den men dom skulle gärna vilja ha en bild eller en kort video på vad du menar så att dom svarar rätt på din fråga. Du kan skicka videon/bilden tillsammans med frågan till Axkids Facebook så hjälper dom dig.

      Kram!

  • Kristina

    Toppen. Jag har massa frågor, eller snarare mest förslag! 🙂

    Jag har sett krockfilmer där man kan se skillnaden mellan framåtvänt och bakåtvänt åkande. Men det vore intressant med siffror på tex hur stor skillnaden blir i kraften på dockans nacke. Och gärna då med den största testdockan som ryms bakåtvänt.

    Sen undrar jag om testdockan som används för 36-kilosgodkännande är för stor för att få plats i Axkids stolar. Annars, vad blir resultaten för krocktest med den dockan, och då tänker jag i första hand jämför med framåtvänt åkande, vad gäller påfrestning på nacken osv. För jag antar att gränserna ser olika ut för framåtvänt och bakåtvänt?

    Det vore också intressant med krocktester när testdockan har vinterkläder på sig (både framåtvänt och bakåtvänt) eftersom det ibland diskuteras hur stor betydelse det egentligen har när man åker bakåtvänt.

    Ett krocktest med en felaktigt/för löst fastsatt bilbarnstol hade också varit riktigt intressant att se.

    Sen önskar jag att man skulle utveckla en bakåtvänd stol som smidigt kan tas med på resa. Dvs helst kunna vikas ihop och tas med som handbagage på flyg… Eller åtminstone vara relativt lätt och kunna packas i en tillhörande väska som man tryggt kan checka in stolen i. Och gärna kunna sättas på ett barnvagnschassi, så att stolen kan dubbeljobba som vagn på resan/flygplatsen. Självklart måste den vara lätt att montera också, i alla typer av bilar…

    Det var lite frågor och förslag från mig 😉

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.